Toimittajamme kävi korjauspajalla seuraamassa seitsemännen
luokan Saku Mykrän työn edistymistä.
Mykrän työ oli irroittaa ja huoltaa maastopyöränsä renkaat.
”Nyt olen jo irroittanut takarenkaan, ja nyt irroitan takalevyä” Mykrä selitti
työtään. Takalevyn poistaminen sujui hyvin, vaikka osat meinasivat kadota,
mutta rinnakkaisluokkalaiset tulivat auttamaan. Mykrä oli ottanut oman
työkalusetin mukaan päiväksi, sillä arveli koulun omien olevan jo käytössä.
Lähes kaikki työkalut kyllä olivatkin jo käytössä, vaikka Mykrä pelkäsi, että
oli ottanut setin mukaan turhaan. ”Aika likaista ja rankkaa työtä” oli Mykrän
mukaan. Kun kaikki osat olivat irti, Mykrä meni pesemään niitä. Painepesuri oli
jo käytössä, niin Mykrä keksi mennä maalauspuolelle pesemään rasvaisia
rattaitaan. Pesun jälkeen Mykrä teki saman eturenkaalle. Sen peseminen oli
Mykrän mielestä vaikeampaa, sillä osat olivat niin erilaisia. Pesun jälkeen
Mykrä poisti ruosteet levyistä. Mykrä ihmetteli kovasti, kun hänen vain vuoden
vanhassa pyörässään oli jo ruostetta. Kun osat olivat kuivuneet, Mykrä alkoi
koota pyöräänsä. Siinä ongelmaksi muodostui se, kun Mykrä ei muistanut miten
osat olivat renkaassa, mutta saihan hän nekin sinne. Ennen kuin hän asensi
renkaat takaisin pyörään, hän rasvasi ketjunsa. Saatua pyörän koottua, hän
kokeili pyörää. Se toimi hyvin, mutta en saanut siitä hyvää kuvaa.
Omasta näkökulmastani Mykrän lisäksi muutkin
seitsemäsluokkalaiset työskentelivät paremmin, kuin vanhemmat oppilaat. Muilla
paja meni hieman ’säheltämiseksi’, ja se vaikutti häiritsevän muita. Mutta
yleisesti pajassa työskenneltiin hyvin.
Toimittajana Samu-Veikka Sivonen


















Kommentit
Lähetä kommentti